Kaple (tzv. křestní - bez zasvěcení) v chrámu sv. Anežky na Spořilově

Na stěně kaple je kopie obrazu Madony s dítětem (Madonna col Bambino) od Lorenzettiho [1280-1348]. Po stranách stojí sv. František a sv. Jan Evangelista. Kopii provedl akademický malíř Karel Solařík. Nápad vyzdobit křestní kapli motivem z Assisi vyšel od františkánů, kteří požádali o jeho realizaci Ferdiše Dušu. Duša to však odmítl a doporučil k provedení práce malíře Karla Solaříka. Ten se úkolu s úspěchem zhostil a v 50-tých letech minulého století přenesl slavnou předlohu na čelní stěnu křestní kaple (vedle této malby se s freskou Karla Solaříka - tentokrát podle vlastního návrhu - setkáme v Praze ještě v kostele sv. Františka na Chodově).

Původní obraz Madonna dei Tramonti v bazilice sv. Františka v Assisi (poškozený při zemětřesení)
Madonna dei Tramonti (Madona západu /Madonna of Sunset/)
Pod tímto označením se stal obraz známým, protože jej v bazilice ozařují poslední paprsky zapadajícího slunce.
Freska je umístěna v jižní příčné lodi dolního chrámu sv. Františka v Assisi. Znak patří rodině Orsini a vpravo je portrét donátora. Levý portrét již není viditelný a s ním ani ruka sv. Františka. Oba svatí jsou stejně velcí, zatímco madona s dítětem v náručí, je vyšší. Svěžest vyzařující z obličejů těchto postav, jejich jemné rysy, nádherné barvy a zlaté pozadí činí z této fresky jednu z nejznámějších a nejhezčích z celé Itálie. Je nejsugestivnější obraz z celé baziliky a zanechává v divákovi nezapomenutelný dojem.
Madona si povídá s dítětem (od toho je freska také nazývána "svatý rozhovor" /Holy Conversation/). Podle nejznámější interpretace se dítě ptá matky, kdo že ho měl nejvíc rád. Ona mu ukazuje palcem na sv. Františka.

Dolní chrám sv. Františka s Lorenzettiho freskou (šipka)