Galerie Jan Svatoš
Galerie "Jan Svatoš" exteriér
Galerie "Jan Svatoš" interiér
Situace
Letecký pohled na střechy
V sobotu 18. září 2010 byla slavnostně otevřena nová umělecká galerie JAN SVATOŠ v Kostelci nad Černými lesy za přítomnosti a pod záštitou předsedkyně Poslanecké sněmovny PČR paní Miroslavy Němcové.
Tato galerie je především orientována na keramickou plastiku a její ambicí je nabídnout výstavní prostor předním našim i zahraničním keramikům-sochařům, kteří nemají u nás příliš možností vystavovat v adekvátním noblesním prostředí. Pojetí galerie je nejen orientováno na stránku výstavní, ale jejím cílem je i přitáhnout kulturní zájemce o koupi výtvarných děl, která se jim zde nabídnou ve velké šíři a trvalém čase.
Nová galerie keramické plastiky je autorským dílem architekta Jana Línka, našeho předního moderního současného autora a za zhlédnutí stojí právě ona povedená symbióza architektonického provedení a vystavovaných výtvarných objektů.
Umístění galerie keramické plastiky navazuje svým způsobem na tradici Kostelce, jenž je od poloviny 19. století úzce a dominantně spojen s výrobou hrnčiny a umělecké keramiky. Již kolem roku 1900 bylo ve třinácti dílnách zaměstnáno okolo sta dělníků. V roce 1908 vznikla v Kostelci velká keramická továrna „Alois Vondráček a spol.“, jejíž majitel Ferdinand Vondráček nejenže zaměstnával více jak 120 lidí, ale dokázal přijímat podněty z pražských profesionálních kruhů a začal v polovině dvacátých let vyrábět uměleckou keramiku V jeho továrně působili profesoři pražské Uměleckoprůmyslové školy Josef Drahoňovský a Jaroslav Horejc. Ferdinand Vondráček spolupracoval s Krásnou jizbou Družstevní práce, vystavoval s velikým úspěchem v její pražské výstavní síni na Národní třídě. Do kunsthistorických publikací se již dávno dostal červenicový čajový soubor, který můžeme považovat za jeden z vrcholů české funkcionalistické keramiky.
S příchodem nové generační vlny kosteleckých keramiků čtyřicátých let, kterou tvořili především Jaroslav Vondráček a Jaroslav Stuchlík došlo k znovunavázání spolupráce s pražskými výtvarníky. Oba k sobě zvali mladé umělce z protektorátní Prahy, nechávali je u sebe pracovat a vytvářet tak inspirující atmosféru i pro svoje stálé, esteticky neškolené zaměstnance. Těmito kosteleckými dílnami prošli Petr Tučný (budoucí profesor a evropsky uznávaný designer), Josef Istler (budoucí významná osobnost abstraktní malby), sochař Jiří Jílek, keramici Pravoslav Rada či Julie Horová.
I v době socialistického družstevnictví pod hlavičkou „Družstvo umělecké výroby KERAMO“ vznikalo v Kostelci mnoho realizací z návrhů předních výtvarníků (Šilar, Košnář, Forejtová, Těhník, Hausner a jiní).
Výstava, která byla nyní zahájena z výtvarných děl Štěpánky Baškové, Elžbiety Grosseové, Jiřího Kožíška, Jiřího Lašťovičky, Jiřiny Marešové, Milana Martiníka, Miroslava Olivy, Šárky Radové, Lubomíra Šilara a Jitky Wernerové se určitě zapíše nejen do tradice Kostelce, ale určitě začíná psát novou kapitolu v propagaci výtvarného umění.
Rodinná usedlost
Usedlost je aglomeraci několika staveb pospojovaných kolem vnitřního dvora. Skládá se z obytných a pracovních částí,
protože majitelé jsou keramici a zřídili si zde také dílnu. Nalézá se při obvodu městečka a tvoří svou bohatou plastickou
konfigurací uzavřený svět pro sebe. Připomíná venkovský statek, nebo spíše romantické zemanské sídlo. Uplatňuje však
i přes náročné využívání tradičních řemesel velice soudobý architektonický slovník devadesátých let. Kombinace kamene,
dřeva, skla, bílých omítnutých stěn, zinkových krytů, geometrických a plastických tvarů, v níž jen výjimečně je připuštěn
pravý úhel, dává podivuhodný výsledek, který bychom mohli považovat za organickou architekturu. Sešli se zde zámožný
zákazník s uměleckou fantazií a architekt, schopný modelovat živý prostor malé umělecké komunity v termínech kamenné
rustikálnosti i náročné postmoderní koláže. O té se zde dá hovořit jenom s ohledem na kombinace materiálů, estetik,
provedení a četnost implicitních odkazů a náznaků. Je to tvrz, vesnice, náves, příroda, řemeslo, moderní technologie, zako-
řeněnost v zemi a místě, uzavřenost dovnitř, vznášivost, daleké rozhledy do krajiny i na město. Lze hovořit o estetice
koláže, ale tento výraz se nedá snadno použít v případě, kdy všechny prvky do sebe vstupují, vplývají a budují koherentní
obytný celek, který navíc postrádá přes všechny zmiňované odkazy zřetelně vyslovenou symboliku.
Osvícený investor a majitel Galerie Jan Svatoš
Je zajímavým a osobitým příkladem obytné i architektonické kultury, dané spoluprací architekta s klientem,
který měl výraznou plastickou představu o svém sídle, a především pak o životě v jeho prostoru. Na první pohled je vidět,
že stavba vznikla (a rozvíjí se dál) v přítomné době, že jsou na ní patrné stopy holandského architekta Koolhase.
Především modelace některých částí, segmentové stěny a střecha nad věžovou vyhlídkou dávají stavbě malebný organický,
téměř rostlý charakter, jako by organičnost její struktury byla hlavním motivem architektonické koncepce. V současné
české architektuře jde o ojedinělý jev, determinovaný osobností architekta a jeho vývojem, jev sice výrazný, ale který může
nalézt jen málo širších ozvěn v obecné architektonické kultuře. Obytnost se tu jeví jako plastická prostorová kvalita,
rozprostřená do mnoha rozmanitých situací a zdáli připomíná sny o uměleckých koloniích.
Obytný dům
Interiér hlavní obytné místnosti
Půdorys obytné části a keramické dílny
Legenda:
1-hlavní obytný prostor |
2-knihovna |
3-bydlení prarodičů |
4-sklad |
5-keramický ateliér |
6-průjezd |
7-ubytovna hosta |
8-pracovna/věž |
9-ložnice |
10-ložnice |
11-ložnice |
12-ložnice |
13-koupelna |
14-terasa |
15-herna |
16-galerie |
Věž
Jezírko na dvorku