Živé a mrtvé domy
(První část úvodního textu)
Neblahý je rozpor mezi moderní architekturou a obecným
stavěním. Vypadá to, jako by šlo o dva neslučitelné světy či
nesmiřitelné tábory. Každý si hájí to svoje a odmítá přijmout
cokoliv od těch druhých. Nás architekty často svazuje obava
ze ztráty výlučnosti a estetické čistoty v situaci, kdy klient,
místo i přirozený stav věcí velí stavět nenápadně, standardně.
A konzervativní stavitelé a stavebníci (ale i mnozí architekti)
zase odmítají zpochybnit již zaběhlé postupy a nedůvěřují stále
novému hledání. Kde se bere na obou stranách taková dobrovolná
omezenost? A hlavně, jak to, že je tak málo vyplňován prostor
mezi oběma „tábory"? Architektura vždy velmi dobře odrážela to
obecné, to, co se nazývá „duch doby". A zdá se, že nyní odráží stav,
kdy ve všeobecném zmatení hodnot hledáme jistoty v semknutí
ve skupinách a táborech. A do omrzení hájíme svá hesla a své
postupy, přitom jde většinou o averzi pouze k formálním znakům
toho „druhého" stavění. Neumíme, a vlastně nechceme poznat,
v čem je podstata toho rozdílu, v čem mohou mít ti druzí pravdu.
Jako bychom hájili jakési nedotknutelné ideje. Přitom to může být
jen strach z odhalení vlastní omezenosti.
Na jedné straně je "tábor" největší - ti pohodlní, kteří jsou
neodvratně přitahováni a naplňováni spotřebou. Ti jsou dnes
a denně zneužíváni obchodníky s čímkoliv. Tedy i s domy. Dům již
přestal být obydlím či přístřeším, jedinečným vědomým lidským
činem. Stal se zbožím. Respektive je zbožím více než kdykoliv
v minulosti. Nikdy dříve nebyl pouhým předmětem úsilí o rychlý
zisk. Předmětem, jehož definice je zákonitě jiná než definice
opravdu dobrého domu. Obchodníci s opakovanými projekty
a „opakovanými" domy hledají produkty reagující na podvědomou lidskou potřebu „již známého", současně ale také žádají
produkty nákladově co nejlevnější. Proto se jejich zboží snaží
vytvořit iluzi „starých dobrých chalup" s romantickými tvary
a prvky a přitom je distribuováno ve formě masové produkce
s prefabrikací stavebních materiálů, výrobků i celých domů.
Vědomě se zde nehledá podstata přitažlivosti a původní kvality
těch hodnotných starých domů, ale jejich co nejjednodušeji
reprodukovátelný obraz, mrtvá forma.
Na druhé straně je tábor o poznání menší, mnohem však
zarputilejší - tvůrčí architekti. Ti usilují o opak, o jedinečnost
a výjimečnost. Paradoxně často dosahují téhož - ve snaze
o zviditelnění a o originalitu vytvářeji také jen obraz či estetický
konstrukt. Je to pochopitelné, i zde je nutné prodat, i zde je nutné
respektovat trh. A ten je úzký v tomto zboží. A marketingová
zásada velí: nejsme jako ti druzí. v tomto případě proto nastupuje
estetická vytříbenost, okázalá modernost (modernita) či prvoplánová progresivita. Stejně jako u výše zmíněných typových
domů a romantických „chalup" i zde jsou dobře rozpoznatelné
formální znaky: cílem bývá vytvořit dům hodný obdivu, dům
fotogenický, prostě sexy, dům, jehož ambicí je zaujmout prvotně
svým vzhledem či očividným mistrovstvím. A je jedno, zda
jde o obratně navržený design či o vytříbenou intelektuální
konstrukci. Vlakových případech tvoříme tak, „abychom si
nezadali". Netvoříme přímo, co nejkratší cestou k „dobrému
domu", ať se děje co se děje, ať je to „krásné" či „ošklivé", „chytré"
či „přízemní", originální nebo banální. Tvoříme také jen obraz,
obraz „své architektury", informaci o tom, jak máme být čteni
a kam máme být zařazováni. Chceme „vypadat, ne být". Tím
spíše, že většina potenciálních klientů, kolegů či teoretiků nejde
při hodnocení za vnější vzhled a povrchní kategorizaci. Nelze
to ale mít za pouhý formalismus, tak jednoduché to není. Jsem
přesvědčen, že většina z nás ctí étos poznávání a odkrývání
smyslu a podstaty architektury. Jen při reálné tvorbě a komunikaci
s okolím zakrýváme různými triky nejistotu z nenacházeni, či
dokonce nehledání oné podstaty. Za štíty z obrazů proto často
nelze najít to, co by ty obrazy měly představovat či vyjevovat.
Zdá se tedy, že ona vzdálenost mezi masovou stavební produkcí
a individuální architektonickou tvorbou je dána neochotou obou
stran vstoupit do prostoru bez obrazů, do světa bez povrchních
efektů, na pole pracného hledání. Architektura není ani jen
stavění, ani jen design. Stejně jako každý lidský čin by měla být
realizována s maximálním vědomím původního smyslu, pro
který vznikla. Aby nešlo o zbytečný akt, aby nebyl tvořen odpad.
Jsem přesvědčen, že smyslem stavění a architektury je dosahovat
stále oněch známých cílů: pevnosti, účelnosti a krásy. Pevnosti
jako schopnosti stát zpříma a důstojně stárnout, účelnosti jako
přátelské blízkosti a krásy jako tiché harmonie.
Čeho jsme ale svědky? Pevnost a trvanlivost jsou masovým
stavebnictvím transformovány do umělých hmot, předimen-
zovaných profilů a neohrabaných detailů. My architekti zase
rádi potřebu pevnosti a trvanlivosti přehlížíme ve prospěch
iluzivní tvarové a proporční čistoty. Kvůli nepřiměřenému úsilí
o abstraktní formu stavby a o efektní detail tak obcházíme
prověřené stavební postupy a metody a riskujeme nebezpečí
technických chyb. Účelnost je zase běžnou stavební produkcí
předkládána jako pouhý souhrn základních funkcí domu, více či
méně úspěšně poskládaný do kompaktního celku. Péče o duši,
neřkuli o ducha, je tímto přístupem neomaleně odmítnuta.
Paradoxně, i když z opačné strany, je tento deficit patrný
i u exkluzivní architektury. Zde bývá účelnost domu interpretována jako sofistikovaný prostorový a dispoziční konstrukt
neboje podřízena výtvarné či „filozofické" tezi autora. Myslí
se více na to, jak dům zapůsobí, než na to, jak se sžije se svými
obyvateli. A krása? Křesaje u průměrné konfekce redukována na
vnější zdobení a prázdný ornament. Jde o představu v Čechách
vžitou, že to je architektura. Že typolog k sobě logicky naklade
obdélníky místností, stavařje technicky správně obestaví
a architekt to vše nakonec šikovně ozdobí. Proto je kolem nás
tolik morálně mrtvých domů. Architekti jsou si vědomi, že krása
musí prorůstat celým domem, nejen jeho povrchem. Zbývá pak
jen to nejtěžší: najít ji, objevit a vyjevit. Obávám se ale, že se to
nedařívá. Že se ji mylně snažíme nacházet ve skulpturální
či materiálové virtuozitě, v upovídané duchaplnosti či v krátkodechých efektech. Že příliš věříme své intuici a talentu, že příliš
spoléháme na intelektuální bystrost a omračující chytrost. Že se
nám nechce znovu a znovu do odhalování těchto nástrah a do
dobrodružství hledání podstaty dobrého domu.
Jaké je dnes nejběžnější setkávání s architekturou? v katalozích
a v časopisech, a to většinou bez ladu a skladu, bez rozlišení
pokleslé a vytříbené produkce. v běžném životě je pro nás
většinou jen fasádou, více či méně přitažlivým poutačem. Architekturu čím dál více vnímáme opravdu jen jako obraz, nezažíváme
ji přímo jako součást obcí a krajiny. Nezažíváme ji přirozeně
vrostlou do prostoru osídlení, nezažíváme ji jako dobrou energii,
jako samozřejmost, jako součást Země či vesmíru. Nejsme
schopni ani ochotni. Zažíváme ji jako objekt, jako kontejner.
Jako nosič informace pro naše smysly, jako prostředek pro naše
základní potřeby. Nepřijímám dnes módní tezi, že tak to je,
že jde opravdu o mrtvý kontejner, který je oživován člověkem
a jeho aktivitou, předmět, jehož charakteristikou jsou pouze
vnější formové znaky. Nic, co člověk dělá, nemá být děláno
s apriorním přesvědčením, že jde o nástroj k prosazení vůle, ať
jeto ve jménu moci, slávy či bohatství, nebo jen té malé osobní
libosti či spokojenosti.
Jak se v tom vyznat, když nám více a více vládne forma, když
smysl a obsah umíme stále hůře identifikovat? Jaká má být naše
architektura? Jací máme být jako architekti? A hlavně: jací máme
být jako klienti (protože klienti dělají architekty)? Především
musíme být nepředpojatí a svobodní ve svém rozhodování o tom,
co má vzniknout z našeho rozhodnutí. Otevření ke všemu, co nám
může přinést klid,jistotu,-ríebo alespoň špetku poznání. Citliví
k místu, které přetváříme, většinou jednou provždy. A obezřetní
ke svodům jednoduchých cest a smyslových zážitků. Architektura
není objektem pro nahlížení, naslouchání, čichání, chutnání či
dotýkání, to jsou pouze nástroje pro její vědomé či nevědomé
vnímání. Architektura je ve své ideální podobě spíše subjektem
než objektem. Je tak součástí celku, nevyděluje se z něho jako
předmět naší posedlosti po zbohatnutí nebo zviditelnění.
A architekt? To není ten „šikovný", který umí obratně interpretovat
módní trendy či díla světových hvězd. Architekt je ten, který umí
vyjádřit podstatu domu - či spíše o to co nejpoctivěji usiluje
-jako syntézu konkrétního (zadání) i obecného (vnitřní svět).
A forma? Na té pramálo záleží. Žijeme v době, kdy žádná forma
(tvar) domu již nepřekvapí, v tomto ohledu jsme relativně
svobodní. Je zřejmé, že v hledání či vynalézání nových forem to
není (jak umanutě se ale stále této snaze oddáváme!).
Že je načase se obrátit a hledat to, proč ony formy vznikají, co
je podmiňuje, vytváří a naplňuje. To, co ve své podstatě existuje
bez formy. Je zoufale marné žádat sloh, styl či trend, je směšně
malé přít se o „míru šikmosti střech". Zapomeňme na formu
jako obraz jakéhosi ideálu. Je falešný, stokrát falešný. Chtějme
více. Vytvářejme pokaždé nové formy - ať blízké těm starým
nebo novátorské -jako zhmotnění našich stále nových hledání.
Tedy spíše - nechme je zrodit. Každé místo, každé setkání,
každá další vteřina modifikuje formu, transformuje beztvaré
nic v konkrétní tvar. Jen musíme mít odvahu a nebát se toho, co
z nás vyjde. Nebát se toho, co může být považováno za ošklivé,
nesourodé či nepovedené. Věřím takové „ošklivosti" více než líbivé
estetice okázale moderních či tak zvaně zajímavých forem. Skrze
opravdové poznání tohoto druhu „ošklivosti" lze poznat a pomoci
tvořit i to krásné. Věřím také v to, že lepší korekci udělá proces
vzniku domu s jeho limity lidskými, finančními a technickými než
předcházející regulace osobní nebo úřední.
Proto snad ta pestrost výběru v letošní ročence. Jde často
o názorově či východiskem protichůdné projekty, jejichž
společným jmenovatelem je, dle mého názoru, co nejpřímější
cesta k vyjádření. Nebo lépe řečeno: je zde dobře patrný osobní
stav a názor autora, tedy víceméně zřetelný odraz tohoto světa.
Hledal jsem architekturu někam směřující, nepoměřovaljsemji
jakýmisi absolutními kritérii, ale pátral jsem spíše po tom pohybu
vpřed, i když často trhavém. Přednostním hlediskem výběru
nebyla ani formální dokonalost, ani sofistikovaná virtuozita,
ale ponejvíce pozitivní energie, kterou architekt (dle mého
soudu) vložil do svého činu. To, co rozezní bez potřeby rozumové
spekulace. Nejde snad o ono známé „líbí nelíbí", které bývá také
spekulací, ale citovou nebo pocitovou. Stejně však omezenou, jako
je ta rozumová, protože naplněnou předsudky. Jde o co možná
nejpřímější zažívání či vnímání - dobrodružství co nejhlubšího
vhledu bez předpojatosti. Beze strachu, že mě silně osloví něco, co
by přeci správně mělo být špatné či neaktuální či příliš obyčejné.
A naopak - že se nedám ošálit mistrovskou formální hrou, která
přímo diktuje obdiv. Nemohu říci, že jsem to dokázal, jen jsem se
o to co nejpoctivěji snažil.
A jak je to s tím rozporem a sporem dvou táborů popisovaným
na začátku článku? Nevím, co s tím. Neumím a nechci se k tomu
stavět jako obchodník či stavitel, ani jako filozof, snad jen jako
architekt. Vím jen, že má cenu objevovat ten prostor mezi, že je
nutné odmítat v sobě pocit výlučnosti a odporu k těm „druhým",
že stojí za to objevovat, co přinášejí a proč se tak děje. Hledejme
ať jako architekti, či jako klienti - těmi jsme ostatně všichni - co
nejsvobodnější vyjádření, ne svévolné, ale pravdivé. Ne prvotně
ve formě, ale v obsahu (jakkoliv vím, že je oboje do sebe nedílně
vrostlé). Architektura má velkou sílu, je schopna povznášet ducha.
Pokud to ale opravdu chceme. Pokud si na to jen nehrajeme.
Pokud to nezaměňujeme za intelektuální či estetické požitkářství.
Nejde o „libost", ale o „sílení".
|