Silokřivky české architektury
Sleduji naši i evropskou architekturu již dlouho. Zjišťuji,
že v současných evropských architektonických úvahách
představuje tvůrčí myšlení především reakce na minimalistické
filozofické konstrukce z devadesátých let. Architekty a kritiky
zajímá tvarově bohatá, povrchově zajímavá, dramatická,
hravá a pocitově bohatá stavba. Proto přirozeně i mě taková
architektura zajímala nejvíce a snažil jsem seji při výběru staveb
do knihy promítnout.
Z dlouhodobého pohledu na českou, moravskou a slezskou
architekturu pozoruji určitou nevyváženost vtom, jak
jsou přijímány odbornou veřejností tři rozhodující osobnosti
nejstarší architektonické generace - Alena Šrámková, Emil
Přikryl a Jan Línek. Architekti Šrámková a Přikryl významně
ovlivnili českou architektonickou tvorbu. Domnívám se ale, že
uvažování obou je z dnešního pohledu příliš názorově svázáno
s myšlenkami osmdesátých a devadesátých let a v pracích jejich
žáků a následovníků je tento podtext vidět.
Osobnost a tvorba Jana Linka je naopak pro jeho alternativní
pojetí české strohosti dlouhodobě nedoceňována. Ve výběru
ho zastupuje rodinný dům v Liboci. Stavba obsahuje všechny
základní prvky architektovy tvorby. Vztah k území, bohatý tvar
domu spojený s vnitřním prostorem a také určitý systém ad hoc
použitých výtvarných prvků. Svoji základní myšlenku rozvíjí Línek
dlouhodobě. Nesměřuje k dokonalému formálnímu výtvarnému
schématu, které by po dosažení vrcholu jen intelektuálně
obměňoval. Soustřeďuje se na jistý systém hodnot. Svoji tvorbu
proto může rozvíjet zcela nezávisle, a přitom reagovat na
aktuální myšlenky současnosti.
Nově postavené domy, kde jak si myslím vyzařuje Linková
myšlenková jiskra, mi připadají dnes životnější. Ročenka
obsahuje několik staveb podobně uvažujících architektů.
Souznění s Línkem nacházím v bytovém domě ateliéru ANTA
(Tomáš Velinský, Karel Scheib), v rodinném domě v Berouně
od Milana Víta a v bytových domech v Polici nad Metují od
Davida Chmelaře. Bytový dům na Petřinách navržený Tomášem
Velinským a Karlem Scheibem se může někomu zdát
nejproblematičtější stavbou v mém výběru, snad protože jej
postavili málo mediálně známí architekti. Pro dům se také
rozhodla mezinárodní porota Grand Prix Obce architektů, která
dala stavbě hlavní cenu. Volba poroty se v českém prostředí
jevila velice překvapivá. Na druhou stranu však hodně naznačila,
co v současnosti zajímá architekty mimo Česko.
Velký prostor jsem se rozhodl ve svém výběru dát architektu
Zdeňku Frankovi. Jeho hrubě tesané domy jen obtížně zapadají
do kultivované představy architektury propagované v obou
rozhodujících architektonických centrech -v Praze a v Brně.
Frankova myšlenková poloha je mimo hlavní proudy české
strohosti a jeho názory byly v domácím prostředí dlouho
přehlíženy. Důvodem, proč byly architektovy myšlenky přijímány
obtížně, mohly být Frankovy specifické architektonické začátky
inspirované organickou architekturou a jeho nelehká cesta
k dynamickým a plastickým domům a projektům. Zdeněk Franěk
dokončil v posledním desetiletí řadu přesvědčivých staveb
s trvalou vypovídací hodnotou a své místo na architektonické
scéně si již našel. V mém výběru je zastupuje bytový dům Eucon
v Praze na Žižkově, vila na Červeném kopci a budova s vlastní
kanceláří, obě v Brně.
Práce na přípravě ročenky, kterou mají čtenáři právě v ruce,
mi trvala přibližně jeden rok. Poměrně dlouhou dobu jsem měl
obavu, aby současná architektonická tvorba v knize nevyzněla
příliš názorově ploše a stroze a abych nebyl odkázán pouze na
výběr staveb z většího souboru hmotných masivních domů
s plochou střechou a jednoduchým rastrem oken. Tak na mne
působí dnes nejrozšířenější stavební „typ" současnosti a tak
vidím i průměrnou současnou architektonickou realizaci, mající
vzhled konvenčního „moderního domu" a postrádající jakoukoliv
hlubší architektonickou myšlenku. Elitní tvůrčí scéna v Česku
přirozeně hledá již delší dobu nový myšlenkový potenciál, který
by uvedená stavební schémata překonal. Jsem rád, že jsem do
svého výběru mohl zařadit několik dramatických a plastických
domů, které jak doufám ukazují, že i místní architekti dokáží
reagovat na evropský životní pocit a myšlenkový kontext. Mám
na mysli hlavně dvě stavby ateliéru ATX (Tomáš Beránek, Zdeněk
Eichler, Rostislav Jakubec) - rodinný dům v Horní Lhotě u Blanska
a tenisovou halu v Krnově, dále bytový dům v Libni od architektů
Drexiera a Vrbaty nebo výukové centrum Fakultní nemocnice
v Hradci Králové od architektů Juhy a Topinky. Možná proto,
že jde o ateliéry, které tolik nezavazuje vlastní dřívější tvorba,
je jejich citlivost vnímat současný životní pocit vyšší.
Názorové tvůrčí pole mladší generace architektů v mém výběru
vymezují tři vrcholy. Prvním je již zmíněný brněnský ateliér ATX
se svými plasticky tvarovanými domy. Druhým pak je David
Chmelař a třetím pražský ateliér UM (Martin Matiska, Petr Uhlík).
Oproti architektům ateliéru ATX klade David Chmelař větší důraz
na výtvarný povrch domu a konceptuální vyskládání stavby.
Na bytových domech v Polici nad Metují navrhl vnější pláště zcela
volně, a přitom dokázal respektovat systém uspořádání vlastní
stavby. Martin Matiska a Petr Uhlík, kteří navrhli vilu u Vltavy
v Českých Budějovicích, překonali vžitou minimalistickou formu
dynamickým prostorovým ztvárněním domu. Česká strohost
v pojetí ateliéru UM získala v budějovické stavbě novou bohatší
dimenzi a jistě významný příspěvek a nový impulz.
Nejpočetněji je ve výběru ročenky zastoupena střední skupina
tvůrčí generace architektů. Dlouho jsem předpokládal, že v rámci
této generace by mohly nabídnout zajímavý a protikladný pohled
na bydlení domy ateliéru D3A (Fiala, Prouza, Zima) a architektů
sdružených v Obecním domě v Brně. Oba přístupy se diametrálně
liší. Brněnská scéna je spjata již po dlouhou dobu s potřebou
vyrovnat se s odkazem konfrontace brněnského funkcionalismu
a vilyTugendhat Miese van der Rohe. Naopak architektonická
estetika ateliéru D3A obsahuje v sobě velkou výtvarnou lehkost
a nezatíženost tradicí. Dva pozoruhodné rodinné domy od
Stanislava Fialy a Jaroslava Zimy však zůstaly do doby uzávěrky
výběru staveb nedokončeny. Stejně jako dům v Bystrci z ateliéru
RAW (Tomáš Rusín, Ivan Wahla). Z uvažované skupiny mi tak
zůstaly jen domyvJundrověa Žabovřeskách od Petra Hrůši
a Petra Pelčáka a v Jundrově od Tomáše Rusína a Ivana Wahly.
Výběr ale umožňuje ještě jinou možnost srovnání pražské
a brněnské generační scény. Vzorkovna Sipral od Stanislava Fialy
a Daniely Polubědovovéje velice hravá a pocitově bohatá. Naproti
tomu dvě vysoké školy architektů Buriana a Křivinky neprovokují
a mají klasický střih.
V publikaci tvoří významnou skupinu školní objekty. Jedna
budova stojí v Hradci Králové a tři v Brně. Juhova a Topinková
křivka lékařské fakulty nebo Květův odlehčený urbanismus
informačního centra Přírodovědecké fakulty Masarykovy
univerzity v Brně ukazují, že vysoká škola nemusí vypadat jen
usedle a vážně a že stavba může upoutat svým tvarem nebo
urbanistickým řešením.
Dialog Praha - Brno se rozvíjí v mém výběru v různých rovinách.
Jak citlivě může architekt pracovat ve stávajícím prostředí,
ukazuje Pleskotova rekonstrukce zámeckého pivovaru v Litomyšli,
bývalá slévárna Vaňkovka v Brně z ateliéru DRNH (Antonín Novák,
Petr Valenta, Karel Spáčil, Zuzana Morávková) a Arcidiecézní
muzeum v Olomouci z ateliéru HŠH architekti (Petr Hájek,
Tomáš Hradečný, Jan Šépka). Josef Pleskot vnes! do historické
stavby jemnou eleganci, architekti DRNH přísnost. Důslednost
ateliéru HŠH je vidět na celém pojetí a srovnání nové a původní
vrstvy budovy muzea. Názorovou představu architektů Hájka,
Hradečného a Šépky podporují jejich generační souputníci
Jaroslav Wertig, Boris Redčenkov a Prokop Tomášek z ateliéru A6g
ve své drobné přístavbě na Žižkově. Kámen, cihly, dřevo, beton
a sklo jsou materiálem pro prostorovou hru volných a plných stěn
a křivek. Ateliér A6g více využívá možností práce s prostorem,
architekti HŠH kladou větší důraz na systém řešení celku stavby.
Budovou, která po svém dokončení vyvolala největší diskuse, je
Obchodní centrum Omega v Brně. Nejcitlivějším místem sporu
bylo řešení průčelí do náměstí Svobody a jeho výtvarná struktura.
Na rozdíl od odpůrců Centra Omega si nemyslím, že nová stavba
v historickém prostředí musí mít stejně rozdělené průčelí, jako
měly původní historické domy. Současný dům má jinou funkční
skladbu a jiný význam užívání, kterému neodpovídá rozdělení
stavby na efektní přízemí a jednodušeji provedená vyšší podlaží.
Kde by ostatně měl mít Kubův a Pilařův dům své architektonické
těžiště, když jeho „obchodním parterem" jsou tři nadzemní
a jedno suterénní podlaží? Jednotný plášť domu je především
ikonou funkce domu a až teprve následně říká cosi nedůležitého
o vnitřku stavby. Abstraktní výrazové zjednodušení uplatněné na
obchodním centru v Brně je ateliéru Kuba, Pilař architekti vlastní.
Jednoduchý tvar kapličky v Černé u Měřína musí přesvědčit
každého, že architektonické soustředění na jádro myšlenky
dokáže nést přesvědčivé výsledky.
Zcela zvláštní místo v knížce má realizace Příhodova a Zmekova
vestibulu v logistickém areálu v Písku. Stavbu skladů dokončil
ateliér Káva (Tomáš Novotný, Tomáš Zrnek) již dříve (viz Česká
architektura 2002-2003). Stavebník však dotvářel budovu
postupně a výtvarné řešení vestibulu kanceláří bylo dokončeno
až v samotném závěru. Objekt ve vestibulu není drobná
architektonická interiérová práce. Motiv posledního stanoviště
kontejneru změnil jednoduché schodiště na velkorysé výtvarné
řešení a koncepční umělecké dílo v architektuře. Není běžné, aby
české stavby obsahovaly náročné výtvarné projekty. Kombinace
kvalitního architekta se stejně dobrým výtvarníkem je velice
vzácná. Vyžaduje od obou vzájemné lidské porozumění a blízká
tvůrčí východiska.
V rozhodující míře jsou v mém výběru zastoupeni architekti
z Prahy a z Brna. Když pominu Jiřího Příhodu, který žije střídavě
v Praze a v Lubné u Litomyšle, a zcela pražský ateliér Káva
a náchodsko-brněnský ateliér Archteam (Milan Rak, Iveta Raková,
Libor Rydlo), s kterým spolupracuji, zůstane jediným skutečně
regionálním architektem Zdeněk Trefil z Valašského Meziříčí. Jeho
švýcarská praxe však ovlivnila jeho tvorbu natolik, že je schopen
vytvářet stavby překonávající svým významem hranice regionu.
Dnes již pracovní a životní existence v regionech není omezena
informační bariérou, která by bránila architektům rozvíjet
způsob jejich uvažování. Hlavním důvodem malého zastoupení
regionálních architektů jsou tedy nejspíše menší architektonické
příležitosti v regionech, které by jim umožnily kreativně rozvíjet
jejich schopnosti.
Rád bych naznačil také názor nastupující architektonické
generace. Může být myšlenkovým protikladem k stavbám
postaveným zkušenými architekty. Úvodní text jsem doplnil
o obrazovou dokumentaci prací mladého absolventa ateliéru
Miloše Floriána na Fakultě architektury ČVUT v Praze Michala
Kutálka. Není snadné odhadnout dopředu tvůrčí potenciál
někoho, za kým je jen krátká profesní dráha. Schopných
a nadaných studentů a architektů je jistě více. Pro mne bylo
důležité najít v jejich práci určité cílené směřování a osobní
důslednost. Tedy vlastnosti, které každý nemá. Myslím, že právě
Michal Kutálek uvedené předpoklady splňuje. Pro ilustraci
architektovy tvorby jsem vybral čtyři projekty z průběhu několika
posledních let. Dvě školní semestrální práce - Muzeum Velké
Moravy a projekt rodinného domu Take-off do Zlína, diplomní
projekt Muzea moderního umění do Varšavy a realizovaný
interiér obchodu Silvie ve Zlíně. Kutálkova metoda navrhování je
úzce spojena s progresivními technologiemi spojujícími umění,
architekturu a průmyslový design. Při výrobě modelu domu
Take-off použil metody využívané v automobilovém průmyslu.
Na projektu Muzea moderního umění do Varšavy pracoval
v obtížných urbanistických podmínkách vytvořených v sousedství
nejkontroverznější varšavské stavby - Paláce vědy a kultury.
Velmi plastickým tvarem nové stavby tyto urbanistické problémy
překonal. V Muzeu Velké Moravy soustředil prostorové bohatství
domu do nitra objektu, k venkovnímu prostředí zůstal šetrný
a podtrhl pietnost architektonického úkolu. Všechny Kutálkovy
práce směřují k plastickému celku. Jeho názorové směřování
potvrdila i nejnovější realizace - obchod Silvie ve Zlíně.
Na závěr snad ještě jeden postřeh. Architekt se architektem
stane až prostřednictvím realizací podle vlastních projektů. Není
to otázka diplomu nebo jiného papíru dávajícího absolventovi
architektonické školy určité oprávnění. Architektura není také
věcí umělecké superstudie, kterou někdo jiný rozkreslí a někdo
další na stavbě dokončí a postaví. Architektura je umění a umění
pochází od slova „umět", a ne „sedět v kavárně a chtít být slavný
a bohatý". Umění vyžaduje poctivou práci a bez ní nelze získat
potřebnou tvůrčí lehkost. Skutečná lehkost není náhodná, je
odskicovaná a vydřená, vyžaduje vůli a nadhled. Věřím, že jsem
dokázal najít stavby, kde je architektonická poctivost a lehkost
opravdu vidět.
Alexandr Skalický
|